Samenwerkingsschool

Hoe is onze samenwerkingsschool ontstaan? 

Met ingang van 1 augustus 2021 werd ons kindcentrum, KC de Rietpluim, een samenwerkingsschool. Deze school is ontstaan door een samenvoeging van OBS de Garven, CBS de Vore en de Schakelafdeling (NT2 onderwijs).  

Wat vinden wij (ouders/team) belangrijk?  

Onze school kent een diverse leerlingenpopulatie: veelal seculier, en een minderheid van christelijke en islamitische leerlingen. In de aanloop naar de fusie toe hebben we, als team en met ouders, met elkaar gekeken naar wat we belangrijk vinden en wat al overeenkomt. Zo vinden we allemaal dat aandacht voor het leven en leven met elkaar belangrijk is. 

Wij hechten veel waarde aan een veilig leef- en leerklimaat. Veiligheid vormt de basis voor leren. Pas wanneer kinderen zich sociaal en emotioneel veilig voelen in een stimulerende leeromgeving, kunnen ze zich goed ontwikkelen.Daarnaast gaan we uit van de volgende kernwaarden:

- Veelkleurigheid en veiligheid: We streven naar diversiteit en inclusiviteit, waarbij iedereen zichzelf kan zijn. Door gesprekken over verschillen leren leerlingen elkaar begrijpen, respecteren en waarderen. Verschillen zijn vanzelfsprekend en vormen een integraal onderdeel van ons onderwijs.

- Talentontwikkeling: We halen het beste uit elk kind door aan te sluiten bij hun mogelijkheden en interesses.

- “Ik ken je”: Elk kind wordt gezien, geaccepteerd en gekend.

- “Je kunt het”: Kinderen krijgen vertrouwen en plezier in hun eigen kunnen.

- “Doe het maar”: Kinderen leren zelfstandig werken en verantwoordelijkheid nemen voor hun leerproces (eigenaarschap).

We maken gebruik van actieve leermethoden, ICT (digitale geletterdheid) en thematisch onderwijs. We stimuleren spel, ontdekking, onderzoek en diepgaand denken, zowel binnen als buiten de school. Bewegend leren maakt ook deel uit van ons onderwijs.

Hoe ziet dat eruit?  

Op onze school willen we dat er nagedacht wordt over het leven en het samenleven. Als je elkaar vindt is er niet uitsluitend aandacht voor één geloof of geloofsoverdracht. Wij hebben elkaar gevonden in het ontmoetingsleren. Binnen het ontmoetingsleren kijken we naar de volgende 3 aspecten; vorming als mens, het leren samenleven en zingeving. We willen een school zijn waar verschillende religieuze en seculiere bronnen de kinderen uitnodigen om over het leven na te denken. Tevens willen we de koppeling maken met levensbeschouwelijk burgerschapsonderwijs. Wie ben ik op de wereld, samen met de ander?     

 

Burgerschapsonderwijs

 

Onze visie op burgerschap

 

Op onze school herkennen teamleden en ouders zich fundamenteel in de volgende twee kernwaarden: veelkleurigheid en veiligheid. Dit betekent dat er in de school ruimte moet zijn voor een diversiteit aan visies, levenswijzen, levensovertuigingen en achtergronden. Die ruimte moet gecreëerd worden en die moet voortdurend aandacht krijgen. Elke visie doet ertoe, elke manier van leven en geloven mag er zijn. In het onderwijs wordt werk gemaakt van veiligheid doordat in de praktijk elke visie of levenswijze gelijkwaardig is aan de ander en het waard is ontdekt te worden en er mee in dialoog te gaan. Leerlingen en leerkrachten dienen zich altijd veilig te voelen om zich te kunnen uitdrukken.Deze kernwaarden maakt de school tot een oefenplaats van samenleven waar leerlingen zichzelf kritisch en bewust ontwikkelen tot mensen die respectvol de dialoog met anderen kunnen voeren. Hierover vindt blijvend het gesprek plaats. Dit betekent dan ook dat al deze vertegenwoordigers van de school achter dit verhaal kunnen en moeten staan en deze in de praktijk uitdrukking moeten en kunnen geven.

Ook constateren we dat de leerlingen van onze school opgroeien in een omgeving waar sprake is van een toenemend individualisme (ieder voor zich). Daarom willen wij dat onze school een veilige plek is waar leerlingen leren om verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf én voor hun omgeving.

Belangrijke kernbegrippen in dit kader zijn voor ons:

- veelkleurigheid

- veiligheid

- respect en tolerantie

- waarden en normen, regels en afspraken

- een open houding, geen vooroordeeldenker

- democratische houding

- gelijkwaardigheid

Wij vinden het onze taak om de leerlingen op een goede manier voor te bereiden op de maatschappij. Ook nu al maken de leerlingen deel uit van de samenleving. Democratie en burgerschap zijn geen gebieden die in aparte lesjes onderwezen worden op school. Beiden maken deel uit van het pedagogisch klimaat op onze school. Hoe kinderen opgevoed worden, hoe personeelsleden met elkaar omgaan, de houding, kennis en vaardigheden die daarbij nodig zijn vormen het pedagogisch klimaat waarbij democratie een leidend principe is. Natuurlijk is opvoeden tot democratie niet alleen de taak van de school. Voor veel leerlingen heeft de opvoeding thuis, binnen de eigen levensbeschouwelijke gemeenschap, op straat, of in de vereniging meer invloed op het vormen tot democratische burgerschap dan het onderwijs. Dit betekent een relativering van de verwachtingen en van de effecten van burgerschapsvorming. Wij zijn van mening dat wij een gedeelde verantwoordelijkheid hebben voor de wijze waarop de toekomstige burger zich zal gaan manifesteren. Dat houdt in dat wij ons pedagogische klimaat en ons onderwijs zo inrichten dat er sprake is van een open en respectvolle leeromgeving gebaseerd op democratische waarden. En dan gaat het niet alleen om het overbrengen van kennis over democratie, maar vooral om kinderen te leren zich te gedragen in een democratische gemeenschap. Kinderen ontwikkelen zich als individu, en ook als lid van een groep. Hier hoort bij dat er door kinderen keuzes en afwegingen gemaakt moeten worden om samenwerking makkelijker te maken.

Coöperatieve werkvormen dragen bij aan het ontwikkelen van de vaardigheden die horen bij het maken van die keuzes en afwegingen. Coöperatief werken is daarom ook een onderdeel van ons EDI model. Samenwerken zetten we ook in tijdens het thematisch werken.

Is het een basisvak? 

Het burgerschapsonderwijs is net als taal, rekenen en digitale geletterdheid één van de basisvakken geworden. Als school hebben wij met elkaar nagedacht hoe we dit vak inrichten. Burgerschap vinden wij niet een op zichzelf staand vak, maar het is verweven in het dagelijkse programma/ons huidige aanbod. We hebben alle onderwerpen gekoppeld.  

Hoe verlaten onze leerlingen de school? 

Onze leerlingen worden opgeleid tot kritisch denkende jongvolwassenen met respect voor de wereld om hen heen. Onze leerlingen krijgen bij ons op school de sociaal emotionele vaardigheden, zelfstandigheid, vrijheid en verantwoordelijkheid, samenwerking, effectiviteit  en reflectie mee in hun (denkbeeldige) rugzak. Bij het verlaten van de school zijn er verschillen in de manier waarop leerlingen deze vaardigheden toepassen. Onze leerlingen hebben geleerd om naar elkaar te luisteren, voor elkaar te zorgen, elkaar(s)mening te respecteren en zijn zich bewust van de verschillen die er zijn. Ze hebben geleerd dat het niet erg is als iemand ‘anders’ is dan zijzelf en zijn in staat om gesprekken te voeren over deze verschillen.  

Naast dat wij onze leerlingen sociaal-maatschappelijke tools meegeven in hun denkbare rugzak, besteden we ook aandacht aan de politiek-democratische vorming. Kinderen leren over de democratie, we leren leerlingen over tolerantie, maar bespreken ook onderwerpen als macht en politieke instituties. Dit is op schoolniveau bijvoorbeeld al aan de orde als wij ‘stemmen’ in de klas. Maar ook wanneer leerlingen elkaars werk beoordelen en elkaar feedback geven bijvoorbeeld. Onze leerlingenraad is ook een mooi voorbeeld van politiek-democratische vorming. Deze groep leerlingen vertegenwoordigt als het ware de stem van alle leerlingen bij ons op school. 

Hoe zien de vieringen eruit? 

Scholen hebben een maatschappelijke én samenlevingsopdracht. Door samen te vieren, ontwikkelen kinderen zich niet alleen rationeel maar komen ze ook in aanraking met voelen en zingeving. 

Feesten en vieringen waaraan wij aandacht besteden zijn; Sint Maarten, Sinterklaas, Kerstmis, Oud en Nieuwjaarsfeest, Pasen, Dodenherdenking/Bevrijdingsdag en Koningsdag. Allemaal feesten en vieringen die zijn oorsprong hebben in de Nederlandse cultuur. Echter in de tegenwoordige tijd zijn er uit andere culturen vieringen waar een groot deel van onze bevolking aan meedoet. Hierin willen wij onze kinderen meenemen om hen te laten zien wat het inhoudt en betekent. Voorbeelden hiervan zijn; Ramadan/Suikerfeest, Offerfeest, Keti koti, Pesach, Chanouka en Divali.   

In de komende jaren zullen we ieder jaar aandacht aan één van deze vieringen besteden. We kunnen niet alles elk jaar doen omdat we dan simpelweg te weinig tijd overhouden voor andere vakken. We zullen beter kijken naar wat we aanbieden. De nadruk komt dan meer te liggen op het één dan het ander.  

Voor meer informatie over burgerschap verwijzen wij naar ons burgerschapsbeleidsplan.